شایع ترین بیماری عروقی در ایران

به گزارش وبلاگ پیوست، علی صابری در پاسخ به این سوال که بیماری واریس چیست، گفت: هرگونه طولانی و مارپیچی شدن سیاهرگ های پا را، واریس می نامند. وظیفه سیاهرگ های پا، رساندن خون از سمت پا به قلب است و، چون در خلاف نیروی جاذبه حرکت می نماید، احتیاج به وجود دریچه هایی دارد که خون را در خلاف جاذبه به حرکت درآورد، اگر به هر علت این دریچه های وریدی، از کار بیفتند و یا تنبل شوند، با بیماری واریس، روبرو خواهیم شد.

شایع ترین بیماری عروقی در ایران

وی در پاسخ به این سوال که آیا ورید های تیره رنگ پا، واریس است، اضافه کرد: این وریدها، گاهی پیش عایدی بیماری واریس هستند، ولی به خودی خود، واریس محسوب نمی شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: دریچه های لانه کبوتری حرکت خون به سمت قلب را تسهیل می نمایند که در صورت تخریب این دریچه ها، خون به سمت پا ها پس می زند و باعث گشاد و مارپیچ شدن ورید ها و در نهایت ورم پا ها می شود.

وی، واریس را، شایع ترین بیماری عروقی در جامعه دانست و اضافه کرد: 20 درصد خانم ها و 10 درصد آقایان جامعه، مبتلا به بیماری واریس هستند.

این فوق تخصص عروق، شیوع سنی این بیماری را، 25 سال به بالا دانست و گفت: واریس معمولاً در ساق پا و در برخی از موارد در ران ها مشاهده می شود، البته گاهی ممکن است در اندام های فوقانی نیز اتفاق بیفتد که در این صورت، این نوع واریس، به علت تخریب دریچه های لانه کبوتری نیست و دلایل دیگری دارد.

وی اضافه کرد: وراثت نقش مهم و کلیدی در ابتلاء به بیماری واریس دارد. اگر پدر و مادر هر دو به بیماری واریس مبتلا باشند، شانس ابتلاء در بچه ها به 80 درصد می رسد و در صورتی که تنها یکی از والدین مبتلا باشد، احتمال ابتلاء در بچه ها به 50 درصد کاهش می یابد.

صابری یادآور شد: اضافه وزن و چاقی و بعلاوه، ایستادن و نشستن طولانی، از عوامل خطر آفرین برای ابتلاء به واریس هستند، در این بین، آگاهی از عوامل ایجاد نماینده بیماری واریس، نقش مؤثری در پیشگیری از ابتلاء به این بیماری ایفا می نماید.

این فوق تخصص جراحی عروق، در پاسخ به این سوال که چند نوع واریس داریم، گفت: واریس ها به سه دسته تقسیم می شوند؛ 1- واریس های تار عنکبوتی (ورید های زیر پوستی نازک و کمتر از 1 میلیمتر) 2- ورید های واریسی مویرگی (قطر 1 تا 3 میلی متر دارند و به رنگ آبی و بنفش در زیر جلد نمایان هستند) 3- ورید های های طنابی شکل (ورید های پرپیچ و خم با قطر های بیش از 3 میلیمتر) که عموماً در ساق پا و در موارد پیشرفته تر، در ران ها دیده می شوند.

صابری در پاسخ به این سوال که آیا فشار های ناگهانی یا زور زدن، هنگام بلند کردن اجسام سنگین، ممکن است باعث ایجاد واریس شود، گفت: هر عاملی که باعث افزایش فشار داخل شکم شود (حتی فشار شکمی در پی یبوست)، چون بازگشت خون وریدی را دچار مشکل می نماید، می تواند باعث بروز واریس شود، بعلاوه در کسانی که استعداد ابتلاء به واریس را دارند، برداشتن وزنه های سنگین، مضر است.

وی یادآور شد: واریس خود به خود درمان نمی شود و درمان دارویی نیز ندارد، این بیماری پیشرونده است و بهتر است در مراحل اولیه درمان شود، زیرا هرچه مراحل بیماری، پیشرفته تر شود، درمان نیز سخت تر می شود.

صابری به افرادی که فاکتور های خطر این بیماری را دارند، توصیه کرد: از روش های پیشگیرانه این بیماری که شامل استفاده از جوراب واریس و دوری از عوامل خطر، مانند: اضافه وزن و چاقی است، از ابتلاء به این بیماری تا حد امکان پیشگیری نمایند. (جوراب واریس، قبل از بلند شدن از رختخواب پوشیده می شود و تا هنگام رفتن مجدد به رختخواب، از پا ها خارج نمی شود)

وی اضافه کرد: جوراب های واریس، به چهار دسته تقسیم بندی می شوند، که بر اساس شدت بیماری، نوع آن به وسیله جراح عروق، تعیین می شود.

صابری یادآورشد: تغذیه نقش بسیار مؤثری در پیشگیری و حتی پیشرفت بیماری ایفا می نماید، او مصرف آب فراوان را، برای جلوگیری از یبوست ضروری دانست و گفت: استفاده از سبزیجات و میوه های تازه و بعلاوه، مصرف میان وعده هایی، مانند: انجیر خشک، برگه هلو برگه زردآلو و…، راه حل بسیار مناسبی برای پیشگیری از یبوست است.

وی در پاسخ به این سوال که، به افرادی که شغل ایستاده دارند، چه توصیه ای دارید، گفت: مهم ترین توصیه این است که پس از ایستادن های طولانی، مدت کوتاهی تغییر شرایط داشته باشند و پا ها را از سطح بدن بالاتر قرار دهند، افرادی هم که به طور ممتد و ساعت ها پشت میز می نشینند، به طور مداوم پا ها را منقبض نمایند و تغییر شرایط دهند.

این فوق تخصص جراحی عروق، به افراد در معرض خطر توصیه کرد: با مراجعه به فوق تخصص جراحی عروق، از جوراب واریس مناسب استفاده نمایند.

صابری، راه حل های درمانی واریس را، از لیزر درمانی وریدی، تا عمل جراحی باز ورید واریسی، متفاوت دانست ک ه بسته به شرایط و علائم بیمار، به وسیله جراح عروق انتخاب می شود.

وی گفت: برترین راه درمان واریس های تار عنکبوتی، لیزر است، بعلاوه در خصوص واریس های مویرگی که معمولاً پشت زانو و ساق پا وجود دارند، انجام اسکلروتراپی را توصیه کرد. (با تزریق موادی داخل مویرگ های واریسی، آن ها را از بین می برند)

صابری بعلاوه برای درمان ورید های واریسی طنابی، لیزر داخل وریدی را توصیه کرد: که با هدایت سونوگرافی انجام می شود و به وسیله این لیزر، ورید های واریسی از بین می روند. روش رادیوفرکوئنسی نیز از راه های دیگر درمان است، که با لیزر و یا امواج رادیویی، ورید های واریسی را از بین می برند. آخرین روش، جراحی باز است که به وسیله برش های کوچک بر روی پوست، ورید واریسی را از زیر پوست خارج می نمایند.

منبع: فرارو

به "شایع ترین بیماری عروقی در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شایع ترین بیماری عروقی در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید