ماجرای این ستاره عجیب در آسمان چیست؟ ، نشانه هایی که ستاره شناسان را شگفت زده کرد

به گزارش وبلاگ پیوست، ستاره شناسان ستاره ای عجیب در آسمان پیدا نموده اند؛ این ستاره نوترونی، بر خلاف سایر ستارگان نوترونی، جرمی کمتر از خورشید ما و حجمی کوچک دارد.

ماجرای این ستاره عجیب در آسمان چیست؟ ، نشانه هایی که ستاره شناسان را شگفت زده کرد

به گزارش وبلاگ پیوست و به نقل از ساینس الرت، ستاره شناسان اخیرا پیروز به کشف جسم فشرده ای شده اند که احتمالا می توان آن را در زمره اجرام عجیب و غریب آسمانی قرار داد. این جسم فشرده کروی شکل با نام XMMU J173203.3-344518 با جرمی حدود سه چهارم خورشید ما، تقریبا هم میزان منهتن است. این شاید یکی از عجیب ترین چیزهایی باشد که تا کنون مشاهده شده است.

اما آیا واقعا این یک مورد عجیب است؟ یک مطالعه تازه به وسیله اخترفیزیکدانان دانشگاه سائوپائولو و دانشگاه فدرال ABC در برزیل تایید می نماید که این حباب متراکم شگفت انگیز ستاره ای، ممکن است واقعا عجیب باشد، اما شاید نه به شکلی که ما فکر می کنیم.

سال گذشته، محققان موسسه اخترشناسی و اخترفیزیک در دانشگاه توبینگن در آلمان، فاصله بین ما و جسد کوچک یک ستاره مرده را که دور بقایای ابرنواختر HESS J1731-347 می چرخد، دوباره ارزیابی کردند. محاسبات تازه نشان داد که این جسم فشرده، در فاصله 8150 سال نوری از ما قرار گرفته است، در حالی که قبلا فاصله آن 10 هزار سال نوری تخمین زده می شد. با تعیین فاصله تازه احتیاج به محاسبه مجدد خصوصیات جسم فشرده، به ویژه میزان و جرم آن هم بود. اینجا است که ماجرا قدری هیجان انگیز می گردد.

وقتی سوخت ستاره ای با جرم و گرانش تعیین تمام می گردد، در یک رعد و برق کیهانی از گرما و الکترومغناطیس فرو می ریزد که بخشی از لایه های بیرونی آن را منفجر می نماید. در اعماق هسته آن، الکترون ها در هسته های خود فشرده می شوند و پروتون ها را مجبور می نمایند تا بار خود را از دست بدهند و به نوترون تبدیل شوند. این جا است که یک ستاره نوترونی تازه متولد می گردد.

بیشتر بخوانید:

  • کشف سیاره ای فراخورشیدی به میزان زمین با میدان مغناطیسی | جهانی کوچک در فاصله 12 سال نوری از ما

گمان می رود که حد جرم حداقلی برای یک ستاره نوترونی کمی بیش از یک جرم خورشیدی باشد. سبک ترین جرمی که تا به امروز کشف شده است تنها 1.17 برابر جرم خورشید است. XMMU J173203.3-344518 با 77 درصد جرم خورشید صرفا یک رکورد نیست. اینکه یک ستاره نوترونی تا این میزان کوچک باشد، کمی گیج نماینده است و این یعنی شاید این جسم فشرده اصلا یک ستاره نوترونی نباشد. محققان با تصور اینکه این جسم به نام ستاره عجیب و غریب، متشکل از ذرات معروف به کوارک های عجیب و غریب است، نتیجه گیری خود را در اختیار سایر محققان قرار دادند.

این تحقیق در Astronomy and Astrophysics Letters پذیرفته شده است و در حال حاضر در arXiv موجود است.

منبع: همشهری آنلاین

به "ماجرای این ستاره عجیب در آسمان چیست؟ ، نشانه هایی که ستاره شناسان را شگفت زده کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجرای این ستاره عجیب در آسمان چیست؟ ، نشانه هایی که ستاره شناسان را شگفت زده کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید