چگونه می توان قیمت بلیت فوتبال در ایران را مقرون به صرفه کرد؟
به گزارش وبلاگ پیوست، یک پژوهشگر جامعه شناسی ورزش معتقد است که نمی توان مخالف گران شدن قیمت بلیت مسابقات فوتبال در ایران بود اما این مسئله چند پیش شرط مهم دارد و در صورت عدم توجه به این پیش شرط ها، گره کور دیگری به چالش های فوتبال کشور اضافه می گردد.
به گزارش وبلاگ پیوست، این روزها افزایش یکباره قیمت بلیت در فوتبال ایران پس از حدود 2 سال ممنوعیت حضور تماشاگران در استادیوم ها به علت شیوع ویروس کرونا به یک مسئله بسیار مهم برای طبقه میانه و ضعیف جامعه از نظر اقتصادی تبدیل شده است و عموم افرادی که طی ملاقات تیم های استقلال و نساجی و نیز پرسپولیس و صنعت نفت آبادان به استادیوم آزادی آمدند از مسئولان درخواست کردند تا قیمت بلیت را کاهش دهند.
افزایش قیمت بلیت در فوتبال ایران پیش از ممنوعیت حضور تماشاگران حدود 10 تا 15 هزار تومان بود و با صدور مجوز بازگشت برای علاقمندان به فوتبال در استادیوم ها به یکبار قیمت ها به 50 تا 100 هزار تومان افزایش یافت و موجب شد در این راستا با رضا شجیع، پژوهشگر جامعه شناسی ورزش گفت وگویی داشته باشیم و در رابطه با جنبه های مختلف افزایش قیمت بلیت در فوتبال جهان و نیز شاخص های آن صحبت کنیم که مشروح کامل آن در ادامه آمده است:
بلیت فوتبال در جهان گران است؟
بلیت مسابقات فوتبال تقریبا در همه کشورهای جهان که فوتبال به عنوان یک ورزش حرفه ای دنبال می گردد گران قیمت است و حتی تجارب گذشته فوتبال حرفه ای جهان نشان می دهد که این گران شدن با مقاومت های بسیاری از سمت تماشاگران و طرفداران ورزشی نیز همراه بوده است؛ این سیاست از آن جا ناشی می گردد که با گران شدن بلیت بازی ها که از سوی دیگر باید با بهبود امکانات رفاهی و شرایط حضور تماشاگران و طرفداران همراه باشد پای طبقات میانه به بالای جامعه نیز به استادیوم باز می گردد و در بلندمدت شاهد یک نوع تغییر طبقاتی در تماشاگران و طرفداران خواهیم بود.
ساز و کار بلیت های مقرون به صرفه قیمت در فوتبال جهان
آیا این رویه به معنای حذف کامل بلیت مقرون به صرفه قیمت است؟ به هیچ عنوان پاسخ مثبت نیست، باز هم تجارب جهانی حرفه ای نشان می دهد که بلیت های مقرون به صرفه در اختیار کانون های هواداری قرار می گیرد تا طرفداران ضمن برخورداری از تسهیلات مناسب، خود را در چارچوب مقررات باشگاه و کانون هواداری ببینند و اگر به بایدها و نبایدهای باشگاه توجه ننمایند این تسهیلات را از دست می دهند و برای همراهی باشگاه خود باید بلیت های گران قیمت تهیه نمایند؛ این رویه ای است که در کشورهای پیشرفته فوتبال مدنظر قرار گرفته و نتیجه بخش بوده و در نهایت به بهبود موثر جو فرهنگی استادیوم ها و رفتارهای هواداری منجر شده است.
در فوتبال حرفه ای امروز، طرفداران به ازای مشارکت و همراهی مؤثر با باشگاه، امتیاز دریافت می نمایند و این امتیاز به کاهش هزینه بلیت در طول سال های متمادی، جایگاه بهتر، امکان ملاقات با بازیکنان محبوب و منافع دیگر منجر می گردد که متاسفانه این اتفاقات مجذوب کننده، هنوز چشم اندازی مشخص و روشنی در فوتبال ایران ندارد.
دیگر مسئله مهم اینکه امیدوار هستیم گران شدن قیمت بلیت در فوتبال ایران یک طرفه نباشد و سیاستگذاران امر به جنبه های پنهان تصمیم خود هم توجه نمایند. سیاست گران سازی بلیت مسابقات ورزشی اولین گام در فرایند عقلانی سازی شرایط استادیوم ها است که نهایتا هدف آن بهبود شرایط رفاهی و خدماتی این اماکن ورزشی را دنبال می نماید و مهمترین گام برای تبدیل استادیوم به مکانی برای خلق رضایت و ارایه خدمات رضایت بخش به تماشاگران، توجه به این مهم است که هزینه های یک استادیوم باید با عایدیهای آن سازگاری داشته باشد و اینکه تصور کنیم استادیوم ها باید تا ابد با بی برنامگی مدیریت شوند، غلط است.
سیاست گران سازی بلیت از آنجا شکل می گیرد که با گران شدن قیمت باید از سوی دیگر شاهد بهبود امکانات رفاهی و شرایط حضور تماشاگران و طرفداران باشیم و به نوعی پای طبقات میانه به بالای جامعه اعم از نوجوانان، جوانان و خانواده ها نیز به استادیوم باز می گردد و در بلندمدت شاهد یک نوع تغییر ماهیت در تماشاگران و طرفداران خواهیم بود.
بلیت فروشی در لیگ جزیره
به طور مثال تجارب بین المللی نشان می دهد بلیت تماشای مسابقات تیم فوتبال لیورپول در جایگاه اصلی برای یک فصل 652 یورو مشخص شده است که این باشگاه برای افراد بالای 60 سال حدود 25 درصد، برای جوانان پنجاه درصد و برای نوجوانان رقمی معادل 70 درصد تخفیف در نظر گرفته است و دو درصد بلیت ها در طول یک فصل هم برای استفاده معلولان کنار گذاشته می شوند.
در عین حال قیمت بلیت برای یک فصل در لیگ جزیره به نسبت باشگاه ها فرق دارد، آرسنال با بالاترین قیمت بلیت، سالانه 891 یورو و وستهم با کم ترین قیمت رقمی معادل 320 یورو را برای بلیت یک فصل مشخص نموده است.
میانگین قیمت بلیت مسابقات لیگ برتر انگلستان به ازای هر مسابقه 32 یورو است و 52 درصد تماشاگران و طرفداران برای هر بازی حدود 20 تا 40 یورو و 20 درصد آن ها نیز رقمی بین 40 تا 60 یورو هزینه می نمایند؛ این در حالی است که 47 درصد بلیت مسابقات، قبل از آغاز فصل به طور کامل پیش فروش می گردد و این امر ضمن افزایش رضایت مندی طرفداران، عایدی خوبی را نصیب باشگاه ها می نماید.
شاید بعضی عنوان نمایند مقایسه فوتبال ایران و اروپا درست نیست، این مسئله قابل بحث و در بسیاری مورد تایید است؛ مهمترین علت آن به بی اختیاری باشگاه ها در مدیریت استادیوم های خود و نقش مبهم آن ها در فرایند بلیت فروشی مربوط می گردد و همین امر احتمال گران شدن قیمت بلیت بدون امیدواری به بهبود شرایط خدمات رفاهی استادیوم ها را افزایش می دهد.
افزایش و کاهش قیمت بلیت و الزامات آن
به طور حتم نمی توان مخالف گران شدن بلیت مسابقات فوتبال در ایران بود اما این مسئله چند پیش شرط مهم دارد ابتدا اینکه خدمات رفاهی استادیوم ها باید بهبود پیدا کند و مورد مهم دیگر اینکه بلیت های مقرون به صرفه در اختیار کانون های هواداری قرار گیرد تا طرفداران ضمن برخورداری از تسهیلات مناسب، خود را در چارچوب مقررات باشگاه و کانون هواداری ببینند و در صورتی که چنین اتفاقی در فوتبال ایران رخ ندهد تصمیم افزایش قیمت بلیت گره کور دیگری است که به گره های دیگر آن اضافه می گردد.
منبع: خبرگزاری ایسنا