22 عامل تحریک کننده احساسات که آرامش روانی را برهم می زنند

به گزارش وبلاگ پیوست، آیا تا به حال صرفاً به خاطر صحبت های دیگران یا رفتار آن ها شرایط روحی شما ظرف مدتی کمتر از یک ثانیه از حالت آرام و طبیعی به حالت کاملاً خشمگین و عصبانی تغییر پیدا نموده است؟

22 عامل تحریک کننده احساسات که آرامش روانی را برهم می زنند

اگر چنین تجربه ای را به خاطر می آورید پس احتمالاً با عوامل محرک خشم در خودتان تا حدودی آشنایی دارید. اما در خصوص سایر احساسات چطور؟

گاهی اوقات فردی که معمولاً اعتماد به نفس بالایی دارد، ممکن است با شنیدن یک کلمه یا تماشا چیزی یا حتی حس کردن بویی خاص، ناگهان احساس ناامنی پیدا کند و ترس بر او غلبه کند.

در بعضی موارد دیگر ممکن است فردی که به طور معمول حتی در پر تنش ترین موقعیت های کاری خونسرد و آرام است، پس از مواجهه با عاملی خاص که برای دیگران هیچ معنایی ندارد، ناگهان دچار یک حمله هراسی گردد و تعادل روحی خود را به طور کامل از دست بدهد. اما علت بروز چنین اتفاقاتی چیست؟

در ادامه این مقاله از وبلاگ پیوست مگ، ما در خصوص عوامل تحریک نماینده عاطفی صحبت خواهیم کرد. اینکه شامل چه مواردی هستند و چگونه شرایط روانی و عاطفی ما را تحت تأثیر قرار می دهند؟ علاوه بر این در انتهای مقاله خواهید آموخت که چه کارهایی می توانید در مواجهه با این محرک های عاطفی انجام دهید. با ما همراه باشید.

عوامل تحریک نماینده عاطفی چیست؟

هنگامی که احساس می کنید از چیزی که به آن احتیاج دارید محروم هستید (یا احساس احتیاج شدیدی نسبت به آن دارید)، یا حتی وقتی احساس می کنید که چیزی دور از دسترس شما است، آن احتیاج برای شما به یک محرک عاطفی تبدیل می گردد.

هر چه احتیاج قوی تر باشد، محرک عاطفی هم بالطبع قوی تر است.

اینکه هر شخص دقیقاً چگونه تحریک می گردد می تواند دارای الگویی کاملاً فردی و متغیر باشد، اما مفاهیم عاطفی زیر می توانند می توانند ایده های بسیار خوبی در خصوص عوامل تحریک نماینده عاطفی به شما بدهند:

  • باارزش بودن / بی ارزش بودن
  • زیبا بودن / زشت بودن
  • قوی بودن / ضعیف بودن
  • باهوش، درخشان، نابغه بودن / احمق، نادان، خنگ بودن
  • شجاع، قهرمان بودن / ترسو، بزدل بودن
  • معتبر، واقعی بودن / جعلی، ساختگی بودن
  • بالیاقت بودن / بی لیاقت بودن
  • مستقل بودن / احتیاجمند، آویزان بودن
  • مهم، ضروری بودن / بی اهمیت، قابل اغماض بودن
  • فوق العاده، فراموش نشدنی بودن / معمولی، عادی، قابل فراموشی بودن

لیست عوامل تحریک نماینده عاطفی که در ادامه آمده به بعضی از مهم ترین و عمیق ترین ترس های ما می پردازد که ارتباط زیادی با احتیاجهای ما دارند و آن ها را در رفتار ما بازتاب می دهند.

عوامل تحریک نماینده عاطفی مرتبط با شما نیز طبیعتاً باارزش های شخصی و خواسته های عمیق شما ارتباط دارند.

چند نکته برای افرادی که به لحاظ احساسی تحریک می شوند

حتی اگر شما عوامل تحریک نماینده عاطفی مربوط به خود را بشناسید و روی به حداقل رساندن تأثیر آن ها بر عملکرد عاطفی تان کار کنید، باز هم نباید به خاطر تحریک پذیری کسی سعی کنید در زندگی اش دخالت کنید و به او یاری کنید، کما اینکه شما افراد بی شماری را در جامعه می توانید ببینید که این مسئله را یا نادیده می گیرند یا توجه چندانی به آن نمی نمایند.

به این خاطر که تا وقتی که قادر به تماشا و درک عمیق ترین لایه های وجودی کسی نباشید، نمی دانید که افراد دیگر چه چیزی را تجربه می نمایند، حتی اگر یکی از عوامل تحریک نماینده عاطفی آن ها مشابه شما باشد.

بنابراین، بهتر است هرگز از عباراتی مانند اوه، آیا شما تحریک شده اید؟ یا انگار به تازگی به وسیله چیزی تحریک شده اید را استفاده نکنید مگر اینکه به مقدار کافی به آن شخص نزدیک باشید و این سؤال را از روی عشق و نگرانی از او بپرسید.

وقتی کسی احساس می نماید که از نظر عاطفی برانگیخته شده، تنها چیزی که به آن احتیاج ندارد این است که توجه کسی به او جلب گردد یا به علت آشفتگی یا ناراحتی اش دیگران سعی نمایند با صحبت هایشان او را آرام نمایند.

تحریک عاطفی شما را بیش از حد حساس نمی نماید. در واقع این رویداد چیزی نیست که بتوانید آن را خاموش کنید و باید به خاطر داشته باشید که تحریک عاطفی هیچ گاه شما را ضعیف نشان نمی دهد.

این اتفاق یک رویداد عاطفی کاملاً رایج در بین همه انسان ها است.

شناخت هیچ کس از خودش کامل نیست و اغلب همه ما از اندازه تحریک پذیری خودمان نسبت به بعضی پدیده های خاص شگفت زده می شویم.

چگونه با عوامل تحریک نماینده عاطفی مقابله کنیم؟

بعضی از مثال های زیر در خصوص عوامل تحریک نماینده عاطفی ممکن است نسبت به بقیه قوی تر باشند و اثر آن ها روی فرد پایداری بیشتری داشته باشد. قطعاً تجربه هیچ یک از آن ها خوشایند نیست، اما بعضی از آن ها واکنش قوی تری را در شما برمی انگیزند.

لیست زیر را مرور کنید و ببینید کدام موارد برای شما آشنا هستند.

1. پذیرفته نشدن

اگر هیچ وقت از سوی مهم ترین افراد زندگی تان به صورت بی قید و شرط پذیرفته نشده اید، یا حتی اگر خودتان هم در بپذیرفتن آن کسی که هستید مشکل دارید، وقتی کسی شما را قضاوت می نماید یا نمی پذیرد، به شدت تحریک می شوید.

2. مورد احترام واقع نشدن

اگر با خودتان و دیگران با احترام رفتار نکنید، زمانی که دیگران به شما بی احترامی می نمایند یا آن قدر که شما انتظار دارید به شما احترام نمی گذارند، این مسئله در نظر شما بزرگ تر و پررنگ تر جلوه می نماید.

3. مورد پسند و علاقه دیگران قرار نگرفتن

زمانی که خودمان را واقعاً دوست نداریم یا معتقدیم که فرد دوست داشتنی ای نیستیم، عدم پذیرش و ابراز علاقه دیگران به ما، به احتمال زیاد باعث تحریک عاطفی و وارد شدن آسیب به عواطف ما می گردد.

4. ایجاد سوءتفاهم یا برداشت اشتباه دیگران از شما

اگر یکی از والدین شما در دوران کودکی باعث شده باشد که شما احساس کنید دیگران در درک شما مدام دچار سوءتفاهم می شوند یا ارزش این را ندارید که برای درک شما وقت بگذارند، وقتی که دیگران به نتیجه گیری های اشتباهی درباره شما می پردازند به شدت تحریک می شوید و ممکن از کوره در بروید.

5. احساس عدم احتیاج به شما از سوی دیگران

اگر این مسئله برای شما یک محرک عاطفی محسوب می گردد، شنیدن کلماتی از قبیل بی فایده و سایر واژه های مترادف با آن احتمالاً برای شما خیلی دردناک است، به این خاطر که شما دوست دارید به خاطر چیزهایی که می توانید انجام دهید و به وسیله آن ها به دیگران یاری کنید، دیگران به حضور شما احتیاج داشته باشند و از شما قدردانی نمایند.

6. احساس بی ارزشی

اگر افرادی که قرار بوده در مراحل اولیه زندگی ارزش شما را درک نمایند، باعث می شده اند که شما احساس بی ارزش بودن را تجربه کنید، احتمالاً هر زمان که دیگران این کار را با شما انجام دهند، تحریک خواهید شد.

7. احساس کنترل نداشتن روی شرایط

احساس کنترل روی ابعاد مختلف زندگی، احساسی شنماینده است و به راحتی و با بروز کوچک ترین مسائل مختل می گردد. علاوه بر این زمانی که حس کنترل روی شرایط پیرامونی باعث این گردد احساس امنیت، پذیرفته شدن یا ارزشمندی را تجربه کنیم، وجود آن را بیشتر و بهتر احساس می کنیم.

8. برخورد ناعادلانه دیگران

اگر در سنین پایین مجبور شده باشید که برای رسیدن به عدالت با دیگران مبارزه کنید یا در دفاع از عدالت به شما لطمه ای وارد شده باشد، احتمالاً هر زمان که کسی با شما یا شخص دیگری ناعادلانه رفتار می نماید، به لحاظ عاطفی تحریک می شوید.

9. عدم توجه دیگران به شما

اگر در دوران کودکی خود احساس می کردید که هیچ کس شما را نمی بیند و همواره دوست داشتید که توجه بیشتری به شما معطوف گردد، احساس نادیده گرفته شدن از سوی دیگران یا بی اهمیت تلقی شدن به وسیله شخصی دیگر احتمالاً برای شما یک محرک عاطفی قوی محسوب می گردد.

10. محدود شدن آزادی های شخصی

اگر در هر برهه ای از زندگی خود مجبور بوده اید که برای رهایی خود از قید محدودیت های سفت و سخت شخصی که بر شما غالب و مسلط است، بجنگید، این امکان وجود دارد که هر زمانی که کسی آزادی شما را تهدید کند، به شدت برانگیخته شوید.

11. غلط تلقی کردن افکار و باورهای شما از سوی دیگران

اگر در هر مرحله از زندگی تان، شخصی مدام سعی نموده تا شما را به گونه ای فریب دهد که احساس کنید باورها و برداشت شما از حقیقت اشتباه است، احتمالاً هر زمان که شخص دیگری سعی کند همان روش را روی شما امتحان کند، دچار برانگیختگی می شوید و برخوردی انفجاری با آن فرد خواهید داشت.

12. احساس شرمندگی به واسطه آن چیزی که واقعاً هستید

اگر در گذشته به این علت که احساس می کردید مسئله ای دارید، احساس شرمندگی را تجربه نموده باشید یا اینکه برای عشق ورزیدن از سوی دیگران گزینه مناسبی نیستید، ممکن است وقتی که دیگران مسائل یا اشتباهاتتان را به شما گوشزد می نمایند، به لحاظ عاطفی تحریک شوید. به این خاطر که در ناخودآگاه خودتان احساس می کنید که اشتباهات شما باعث می شوند که از نظر آن ها لایق عشق و محبت نباشید.

13. احساس ناراحتی و معذب بودن

اگر شما در گذشته مجبور شده باشید که ناراحتی طولانی مدت و شدیدی را تحمل کنید و برای برطرف آن هم کاری از شما ساخته نبوده است، ممکن است به واسطه هر عاملی که سطح آسایش فعلی شما را تهدید می نماید، برانگیخته شوید.

14. بی نظمی و شلوغی بیش از حد

اگر به اطراف خود نگاه کنید و آشفتگی و به هم ریختگی را ببینید، ممکن است از درون هم احساس به هم ریختگی کنید. این احساس می تواند طاقت فرسا و ناراحت نماینده باشد، به خصوص اگر نظم باعث گردد که احساس امنیت بیشتری داشته باشید یا اینکه کنترل بیشتری روی اوضاع داشته باشید.

15. بی پولی

اگر تجربه شما از اوضاع بد مالی و بی پولی به عنوان یک کابوس در حافظه شما ثبت شده باشد هرگز نمی توانید کاملاً آن را به فراموشی بسپارید، احتمالاً هر زمان که عاملی شما را تهدید کند که ممکن است دوباره در آن اوضاع غوطه ور شوید، احساس تحریک شدگی می کنید.

16. احساس ناامنی

یک تجربه آسیب زا در دوران کودکی ممکن است این احساس را در شما ایجاد کند که هرگز واقعاً در امنیت کامل نیستید. در نتیجه هر چیزی که ایمنی شما را تهدید کند احتمالاً شما را به لحاظ عاطفی هم تحریک می نماید.

17. احساس دوست داشته نشدن

اگر در کودکی احساس می کردید که برای دیگران اهمیتی ندارید، احتمالاً تمام کوشش خود را نموده اید تا کمترین احساس وابستگی و احتیاج را نسبت به دیگران داشته باشید، به این امید که اگر احساس احتیاج و وابستگی کمتری به دیگران داشته باشید، شما را بیشتر دوست خواهند داشت.

18. احساس عدم جذابیت

اگر در سنین پایین به هر علتی چنین احساس می نموده اید که علاقه دیگران به شما به جذابیت ظاهری شما بستگی دارد، احتمالاً اکنون کوشش بیشتری را متحمل می شوید تا زیبا به نظر برسید و هرگونه اظهار نظر تحقیرآمیز در خصوص ظاهرتان به شما آسیب زیادی وارد می نماید زیرا باعث می گردد که احساس کنید فردی دوست داشتنی نیستید و کسی به شما علاقه ندارد.

19. احساس حماقت

اگر در هر برهه ای از زندگی خود احساس می کردید که عشق مردم به شما یا ارزیابی آن ها از ارزش وجودی شما به هوش و ذکاوت شما (یا درک آن ها از آن) بستگی دارد، احتمالاً برای شما مهم است که دیگران شما را به عنوان باهوش بشناسند. در نتیجه هر کسی که باعث گردد شما احساس حماقت کنید برایتان یک تهدید بالقوه است.

20. احساس شکست خوردگی

بعلاوه ممکن است فردی در زندگی شما از عوامل تحریک پذیری عاطفی شما برای سوءاستفاده و دست کاری عواطف شما استفاده کند. این عمل نه تنها برای شما خسته نماینده است، بلکه برای سلامت روان شما نیز به شدت مضر است. مفیدترین کاری که در مواجهه با چنین افرادی می توانید انجام دهید این است که تا حد امکان از این گونه افراد فاصله بگیرید.

21. احساس خیانت یا رها شدن

اگر در برهه ای از زندگی خود روی کسی حساب نموده بودید که از شما دفاع کند یا پشت شما را در مواقع سخت خالی نکند، اما او شما را دقیقاً در چنین اوضاعی رها نموده، طبیعی است که احساس کنید به شما خیانت شده و مورد بی مهری قرار گرفته اید. در نتیجه احتمالاً هر زمان دیگری که شخصی رفتاری مشابه را از خود بروز می دهد، احساس می کنید که به لحاظ عاطفی تحریک شده اید.

22. مورد توهین یا نفرت قرار گرفتن

اگر شما احتیاج شدیدی به تأیید و پذیرش دیگران دارید، وقتی که آن ها شما را سرزنش می نمایند و با شما با لحنی توهین آمیز صحبت می نمایند، این مسئله به شدت شما را آزار می دهد و احتمالاً احساس می کنید که به لحاظ عاطفی برانگیخته شده اید.

آیا عوامل تحریک نماینده عاطفی خود را پیدا کردید؟

اکنون که با محرک های عاطفی بیشتری آشنا شده اید، احتمالاً می دانید که عوامل برانگیختگی و محرک های عاطفی شما چیست و چگونه در شما به وجود آمده اند.

هنگامی که این مسئله را بدانید، می توانید نسبت به برطرف این احتیاجهای عاطفی و درمان عوامل شکل دهنده آن ها اقدام کنید. در نتیجه آن عواملی که اکنون شما را تحریک می نماید، پس از سیر مراحل درمان قدرت تأثیرگذاری منفی خود را بر شما از دست می دهند.

بعلاوه ممکن است فردی در زندگی شما از عوامل تحریک پذیری عاطفی شما برای سوءاستفاده و دست کاری عواطف شما استفاده کند. این عمل نه تنها برای شما خسته نماینده است، بلکه برای سلامت روان شما نیز به شدت مضر است. مفیدترین کاری که در مواجهه با چنین افرادی می توانید انجام دهید این است که تا حد امکان از این گونه افراد فاصله بگیرید.

هرچه که با احتیاجهای خودتان صادقانه تر برخورد کنید، با سهولت و تسلط بیشتری می توانید تأثیر محرک های مرتبط با آن احساسات را به حداقل برسانید.

بنابراین، لیستی از محرک های موجود در لیست بالا که وجود آن ها را در خودتان احساس می کنید، تهیه کنید و احتیاجی که به آن محرک عاطفی مرتبط است را در جلوی آن بنویسید. با این هدف که در گام اول خودتان را کمی بیشتر درک کنید و بشناسید.

خوبی انجام این تمرین ساده و تأمل کردن در خصوص شخصیت خودتان این است که احتمالاً در نهایت به درک بهتری از افراد دیگری که می شناسید نیز خواهید رسید.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت وبلاگ پیوست مگ را بخوانید.

منبع: Emotionally Abused

منبع: دیجیکالا مگ

به "22 عامل تحریک کننده احساسات که آرامش روانی را برهم می زنند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "22 عامل تحریک کننده احساسات که آرامش روانی را برهم می زنند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید