ضرورت تقویت آیین نامه حمایت از کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال

به گزارش وبلاگ پیوست به نقل از خانه ملت، جلسه آنالیز آیین نامه حمایت از کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال با حضور فاطمه قاسم پور عضو کمیسیون اجتماعی و فاطمه رحمانی نماینده مردم مشهد و کلات و بعلاوه جمعی از مسئولان وزارتخانه های ارتباطات و فناوری اطلاعات، اقتصاد و امور دارایی و صمت و بعضی صاحبان کسب و کارهای مجازی برگزار گردید.

ضرورت تقویت آیین نامه حمایت از کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال

فاطمه قاسم پور در این جلسه گفت: یکی از مسائلی که در حال حاضر کسب و کارهای خرد و مشاغل خانگی با آن درگیر هستند، بسترهای فروش و تبلیغات در فضای مجازی است که با نوسانات تصمیم گیری های اجرا شده در زمینه فضای مجازی، این کسب و کارها بالا و پایین می شوند. اخیراً دولت برای حمایت و ساماندهی کسب و کارها در فضای مجازی آیین نامه ای طراحی و تصویب نموده که متاسفانه بدون دقت نظر کارشناسی اجرا شده و نتوانسته رافع مسائل باشد. ضمن آن که فعالان این عرصه و صاحبان کسب و کارها هم از آن استقبال ننموده اند.

رئیس کمیته آسیب های اجتماعی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اضافه نمود: اولین جلسه درباره آنالیز آیین نامه حمایت از کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال در کمیسیون اجتماعی برگزار گردید تا این آیین نامه مورد ارزیابی قرار گیرد و تعیین گردد به چه اندازه قرار است رافع مسائل کسب و کارهای فضای مجازی باشد.

رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی با اشاره به بعضی از مهم ترین مسائل کسب و کارها گفت: تأمین زیرساخت پایدار و مطمئن، تدوین سازوکارهای شفاف حمایت از حقوق مشتریان، طراحی فرآیندهای تعیین مربوط به اخذ مالیات، سازوکارهای حفاظت از حریم خصوصی کاربران و حمایت و تسهیل فعالیت شاغلین آزاد بعضی از مسائل این کسب و کارهاست.

قاسم پور خاطرنشان ساخت: آیین نامه دولت اگرچه سعی نموده دغدغه های فعالان کسب و کار اقتصاد دیجیتال را رفع کند اما نیازمند بازنگری کلی و اصلاحات متعددی است که تا به امروز در جلسات کمیسیون اجتماعی به این موارد پرداخته ایم. در حال حاضر هم مقرر شد نکات و ملاحظات اصلاحی به وسیله مرکز پژوهش های مجلس تکمیل شده و در تعامل با وزارت خانه های مربوطه اصلاحات لحاظ گردد.

بعلاوه فاطمه رحمانی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نقش محوری را در این بخش ایفا می نماید، توضیح داد: طبق گفت وگوهایی که با صاحبان کسب و کارها داشته ایم، آنها تاکید داشتند که این آیین نامه مسائل ما را رفع نمی نماید، بعلاوه صاحبان کسب و کارهای مجازی تاکید داشتند که تنها ارائه تسهیلات به آنها نمی تواند در این بخش پیشران باشد.

وی با بیان اینکه با این آیین نامه شرایط کسب و کارها تغییر چندانی نداشته است، گفت: نگاه ما همیشه بر این اساس است که از این سکوها در حوزه اقتصاد حمایت گردد.

در ادامه این جلسه ایمان تهرانی، مدیر گروه کسب و کار مرکز پژوهش های مجلس با اشاره به آیین نامه حمایت از کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال، گفت: این موضوع بسیار حائز اهمیت است و به همین علت به 3 دفتر مرکز پژوهش های مجلس ارجاع داده شده است.

وی اضافه نمود: این آیین نامه با ارائه یکسری تسهیلات قرار است مسائل بعضی سکوهای خاص را رفع کند. با در نظر گرفتن این مسئله باید گفت این آیین نامه رافع مسائل کسب و کارهای فضای مجازی نیست. بعلاوه ظاهراً قبل از اینکه این آیین نامه تدوین گردد، مشاوره لازم صورت نگرفته است.

ایمانی با بیان اینکه مشکل کسب و کارهای فضای مجازی تنها تسهیلات نیست، گفت: این در حالی است که تنها مشکل کسب و کارها در آیین نامه فوق، مسئله تسهیلات بوده است.

وی ضمن انتقاد از ارزیابی اجرا شده در این آیین نامه گفت: بنده باید تاکید کنم که کسب و کارهای دیجیتال، زیرساخت و اینترنت می خواهند، لذا این آیین نامه نشان می دهد که دولت در زمینه اقتصاد دیجیتال به نتیجه گیری مناسبی دست پیدا ننموده است.

در ادامه این جلسه موسوی، فعال حوزه کارآفرینی اجتماعی گفت: اصولاً نام کارآفرینی اجتماعی در کشور شنیده نشده و ما مصوبه ای در این بخش نداریم، اینکه به سکوهای داخلی اعتماد لازم صورت نمی گیرد، علتش این است که بسیاری از صاحبان این کسب و کارها تاکید دارند که مشتریان شان حاضر نیستند به این سکوها وارد شوند که ما باید بستری برای انتقال مشتریان به این سکوها پیش بینی کنیم.

در ادامه این جلسه ابراهیم صیامی مدیرکل وزارت اقتصاد و امور دارایی گفت: به نظر می رسد تنها انتقاد مرکز پژوهش ها به آیین نامه فوق مربوط به آمار شفاف از کسب و کارها در فضای مجازی است، با این حال وزارت اقتصاد آماده است تا هر گونه کمکی را در راستای ایجاد جامعه اطلاعاتی در این بخش انجام دهد.

در ادامه لیلی حبیبی، معاون تجارت و خدمات وزارت صمت با اشاره به آیین نامه حمایت از کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال گفت: حال کسب و کارها خوب نیست و ما جلسات متعددی را در رابطه با این مسئله برگزار کردیم، در این آیین نامه زحمات خوبی کشیده شده است، اما ما از وزارت ارتباطات و مرکز پژوهش ها تقاضا داریم که این اقدامات را تقویت نمایند.

حبیبی بعلاوه تاکید نمود: باید ضمانت اجرایی اقدامات در این بخش یعنی بخش حمایت از کسب و کارهای فضای مجازی به درستی مدنظر قرار گیرد تا بتوانیم مسائل را رفع کنیم.

منبع: خبرگزاری مهر

به "ضرورت تقویت آیین نامه حمایت از کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرورت تقویت آیین نامه حمایت از کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید