مواد غذایی که به هنگام شب نباید خورد

به گزارش وبلاگ پیوست، بعضی نوشیدنی ها و غذاهای ممنوعه وجود دارد که اگر بعد از ساعت 8 شب خواستید غذا بخورید هرگز نباید سراغ آن ها بروید.

مواد غذایی که به هنگام شب نباید خورد اگر احساس گرسنگی می کنید، احتیاجی نیست که خودتان را از یک میان وعده در آخر شب محروم کنید. اما وقتی صحبت از غذا خوردن در آخر شب می گردد، زیرکانه فکر کنید. خوردن غذاهای نامناسب، در خواب شما اختلال ایجاد خواهد نمود، و در عین حال میزان زیادی کالری غیر ضروری به کالری روزانه تان اضافه می نماید.

سعی کنید دم دست ترین و خوشمزه ترین خوراکی را از یخچال بر ندارید! در این مطلب شما را با مواد غذایی که باید در شب از آنها اجتناب کنید آشنا خواهیم کرد، تا بدانید چه بخورید و چه نه.

مواد غذایی پر چربمواد غذایی روغنی، سنگین و چرب، نه تنها باعث می گردد که در صبح روز بعد، احساس تنبلی و کندی کنید، بلکه بعلاوه باعث می شوند که معده تان برای هضم همه آن مواد غذایی، بیش از حد کار کند. از چیزهایی مانند فست فود، آجیل یا غذاهای پر پنیر، قبل از خواب دوری کنید.

مواد غذایی شیرین یا پر کربوهیدراتممکن است یک تکه کوچک از یک چیز شیرین قبل از خواب، همان چیزی باشد که شما برای آرام خوابیدن به آن احتیاج دارید. اما شما یک تکه بزرگ از یک کیک شکلاتی می خورید! افزایش ناگهانی سطح قند خون شما می تواند باعث گردد سطح انرژی تان به سرعت بالا و پایین گردد، و این فرایند در خواب شما اختلال ایجاد می نماید. از کیک، کوکی ها و سایر دسرها، و بعلاوه کربوهیدارت هایی مانند کراکر یا نان سفید اجتناب نموده و بجای آنها، مثلا یک سیب بخورید.

گوشت قرمز و سایر پروتئین هامصرف گوشت قرمز در آخر شب هم، مانند غذاهای چرب در معده شما خواهند نشست و بخواب رفتن را برایتان در حالیکه آن را هضم می کنید، سخت می سازد (گوشت قرمز ممکن است بدترین تاثیر را روی شما بگذارد، اما خوردن تکه بزرگی از گوشت مرغ نیز همان تاثیر را خواهد گذاشت). شما مجبور نیستید بطور کامل از پروتئین اجتناب کنید، فقط مطمئن شوید که از سهم های کوچک و خالص استفاده می کنید. مانند برش های نازک سینه بوقلمون یا یک فنجان ماست.

مواد غذایی تندادویه ها ممکن است یک درمان طبیعی برای طیف وسیعی از بیماری ها باشند، اما هنگامی که در آخر شب، هوس خوردن چیزی می کنید، از سس های تند دوری کنید. غذاهای تند و فلفلی ممکن است معده شما را نارحت نمایند و مواد شیمیایی موجود در غذاهای تند، می توانند حواس شما را نیز تحریک نموده و به خواب رفتن را برایتان سخت سازند.1

قهوهکافئین می تواند شما را بی خواب نموده و باعث گردد ساعت ها بدون علت بیدار بمانید. بعلاوه تعیین شده است که کافئین مراحل طبیعی خواب و سازش خواب عمیق را تغییر می دهد. کمبود خواب در شب می تواند عملکرد شناختی را مختل نموده و خستگی روزانه را بیشتر کند.

اگر به فکر تعویض قهوه عادی به قهوه بدون کافئین هستید، بهتر است بدانید که به جای ترک کردن قهوه باید آن را با نوشیدنی های گیاهی دیگر جایگزین کنید. به عنوان مثال، شما می توانید یک فنجان چای آرامش بخش بابونه را که به هضم و ترویج خواب یاری می نماید با یک فنجان قهوه تعویض کنید.

حبوباتحبوبات اگرچه سالم هستند، اما جزء دسته مواد غذایی که نباید شب ها مصرف گردد محسوب می شوند. لوبیا و حبوبات دارای فیبر محلول هستند و می توانند در طول شب نفخ و درد شکم ایجاد نمایند. در واقع، افزایش گاز شکم یکی از عوارض جانبی شایع در رژیم های غذایی حاوی فیبر زیاد است. هم فیبر محلول و هم فیبر غیر محلول باعث فراوری گاز می شوند. اما فیبر محلول دارای پتانسیل بیشتری برای فراوری گاز است. زیرا عبور غذا در روده که در آن باکتری های روده کربوهیدرات ها را تجزیه می نمایند را کند نموده و باعث تخمیر و فراوری گاز می گردد

غذا های حاوی پنیر زیادپنیر فراوان روی پیتزا بسیار خوشمزه است. اما می تواند شما را بی خواب کند. پنیر برای سلامتی شما مفید است و حتی خواب را ترویج می دهد. زیرا حاوی آمینو اسید تریپتوفان است که باعث القای خواب می گردد. با این حال، خوردن پنیر های پر چربی به خصوص در شب، می تواند هضم را به شدت کند کند. به علاوه، این ماده کالری زیادی نیز دارد.شما می توانید از پنیر بدون چربی، پنیر موتزارلا یا پنیر کم چرب ریکوتا بهره ببرید. اما به یاد داشته باشید اعتدال کلید سلامت بدن شما است.

نوشیدنی های گاز دارنوشیدنی های گاز دار مانند نوشابه نه تنها کالری زیادی دارند، بلکه ماهیتشان اسیدی نیز می باشد. نوشیدن نوشابه در شب می تواند فشار معده را افزایش دهد و باعث درد معده گردد.

بعلاوه میزان قند زیاد در بسیاری از نوشیدنی های گازدار سبب افزایش سطح انرژی شما می گردد و خواب را مختل می نماید. علاوه بر این، قند های خاص و شیرین نماینده های مصنوعی می توانند گاز و نفخ را در دستگاه گوارش بیشتر نمایند. برخی از نوشیدنی ها، به ویژه نوشیدنی های رژیمی، حاوی کافئین هستند که خواب را مختل می نمایند.2

سبزیجاتسبزیجات ذاتا مغذی هستند، بنابر این ممکن است شما فکر کنید که سبزیجات، خوراکی مناسبی برای خوردن قبل از خواب هستند ولی شما اشتباه میکنید، اگر شما می خواهید سالم باشید و خواب راحتی داشته باشید، هرگز این کار را نکنید. سبزیجات معمولا میزان زیادی فیبر دارند، که فوق العاده آرام در دستگاه گوارش شما حرکت می نمایند. سبزیجات یکی دیگر از میان وعده های آخر شب است که شما را بیش از آنچه فکر می کنید، بیدار نگه میدارد.

چیپس و دیگر میان وعده های فرآوری شدهیکی از چیز های جالب در خصوص تنقلات مانند چیپس این است که، به راحتی در دسترس و قابل تهیه هستند، شما می توانید یک کیسه از آن را بگیرید و آن را بجوید و تمام کنید قبل از آنکه چیزی از آن را حس و درک کنید. موضوع این است که، غذا های فرآوری شده دارای دوز بالایی از منو سدیم گلوتامات هستند، که بطور قطع به مسئله بی خوابی شما ارتباط دارد، مسئله ای که شما از آن اجتناب می کنید.

پاستااگر شما گرسنه هستید، پاستا یکی از برترین مواد غذایی برای خوردن است. زیرا میزان کمی از آن انرژی زیادی برای شما ایجاد می نماید. مسئله ای که با خوردن پاستا در اواخر شب داریم این است که، پاستا مانند مواد غذایی چرب، بطور قطع منجر به افزایش وزن شما خواهد شد، در حالی که شما در خواب هستید و هیچ تحرکی ندارید، کربو هیدرات های موجود در ماکارونی به سرعت تبدیل به چربی می شوند. بنابر این اگر شما می خواهید غذای سالمی در شب و قبل از خواب بخورید، بهتر است چیز دیگری انتخاب کنید.

بستنیبستنی انتخاب نوعی دیگر از تنقلات است که شاید برای پیش از خواب مناسب تر به نظر برسد ولی این انتخاب، انتخاب خوبی نیست. بستنی سرشار از چربی و شکر است و شما با خوردن این مواد قبل از خواب، به بدنتان فرصت سوزاندن این منابع انرژی زا پیش از اینکه به رختخواب بروید نمی دهید و این موضوع به افزایش وزن شما منجر می گردد.

شکلات به هر شکل و هر نوعبسیاری از مردم نمی دانند که شکلات سرشار از کافئین است و برای داشتن یک خواب راحت مطمئنا نباید قبل از خواب شکلات خورد. شما قبل از خواب از خوردن یک فنجان قهوه پرهیز می کنید، به همان علت باید از شکلات هم پرهیز کنید.3

پی نوشت:

1.www.jadidtarin.com

2.www.fardanews.com

3.www.seemorgh.com

منبع: راسخون

به "مواد غذایی که به هنگام شب نباید خورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مواد غذایی که به هنگام شب نباید خورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید