ویتامین D، هدیه گرانبهای خورشید

به گزارش وبلاگ پیوست، ویتامین D برای سلامت استخوان ها و همچنین ماهیچه ها و دندان ها و تقویت سیستم ایمنی بدن، اهمیت بسیار زیادی دارد.

ویتامین D، هدیه گرانبهای خورشید

ویتامین D را بدن انسان زمانی که در معرض نور آفتاب قرار گرفته باشد، می سازد. این ویتامین علاوه بر سلامت استخوان و دندان، می تواند بدن را در برابر انواع سرطان، دیابت نوع یک و ام اس محافظت کند. ویتامین دی موجب تقویت سیستم ایمنی بدن، سلامت مغز و سیستم عصبی شده، میزان انسولین خون را تنظیم می کند و موجب کنترل دیابت می شود. همچنین، به عملکرد خوب ریه ها و سلامت قلب و عروق کمک می کند و روی ژن هایی که در رشد سرطان نقش دارند، اثر می گذارد. باید در نظر داشته باشید که بدون وجود ویتامین دی کافی در بدن، جذب کلسیم به راحتی انجام نمی شود. این ویتامین با کمک به جذب کلسیم، از استخوان های شما محافظت می کند. در این مطلب وبلاگ پیوست، درباره این ویتامین مهم بیشتر بخوانید.

چه افرادی در خطر ابتلا به کمبود ویتامین D هستند؟

برخی از افراد جامعه نسبت به دیگران آسیب پذیرتر هستند؛ برای مثال نوزادان، بچه ها زیر 4 سال، خانم های باردار و شیرده، افراد بالای 65 سال، افرادی که در معرض نور خورشید قرار ندارند، کسانی که بیشتر وقت خود را در خانه یا فضای بسته سپری می کنند و افرادی که پوست های تیره دارند، بیشتر امکان دارد به کمبود ویتامین دی مبتلا شوند.

انواع ویتامین D

دو نوع مهم از ویتامین D وجود دارد که با نام های ویتامین دی 2 و دی 3 شناخته شده اند. ویتامین دی 2 توسط گیاهان تولید می شود. ویتامین دی 3 زمانی که پوست در برابر نور خورشید قرار گرفته باشد، در بدن تولید می شود. مطالعات نشان می دهد که ویتامین D3 به طورکلی از D2 راحت تر جذب می شود و می توانید آن را از مکمل ها دریافت کنید.

منابع ویتامین دی

منبع اصلی ویتامین دی نور خورشید است. در ماه های سرد سال که نور آفتاب کمتر است، بسیار مهم است که ویتامین دی مورد نیاز خود را با استفاده از مکمل ها دریافت کنید.

باوجود این که ویتامین D، فقط با مصرف مواد غذایی تامین نمی شود؛ ولی بهتر است مواد غذایی و خوراکی هایی که میزان بالایی از این ویتامین را دارند، بشناسید. این خوراکی ها شامل: ماهی های چرب مانند سالمون، ساردین و شاه ماهی می شود. همچنین مواد غذایی غنی شده با ویتامین دی، مانند لبنیات غنی شده، آب پرتقال، شیر سویا، غلات، پنیر و زرده تخم مرغ، منابع خوبی برای تامین این ویتامین هستند.

علائم کمبود ویتامین D

درست است که تنها راه اندازه گیری میزان دقیق ویتامین دی آزمایش خون است؛ اما داشتن برخی علائم به شما هشدار می دهد که با کمبود این ویتامین روبرو هستید و باید سریع تر به پزشک مراجعه کنید. درد و ضعف ماهیچه ها، سردرد، عفونت های مکرر، تعریق بیش از حد و احساس افسردگی تعدادی از نشانه های کمبود ویتامین دی است.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با عوارض مصرف بیش از حد ویتامین دی، عوارض مصرف بی رویه ویتامین D را مطالعه کنید.

منبع: پیام دلتا

به "ویتامین D، هدیه گرانبهای خورشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویتامین D، هدیه گرانبهای خورشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید