تکثیر گیاهان خانگی از سیر تا پیاز (قلمه گیری و تقسیم بوته)!

به گزارش وبلاگ پیوست، در این مطلب تکثیر گیاهان خانگی به روش قلمه گیری و تقسیم بوته در خانه را از سیر تا پیاز به شما آموزش می دهیم.

تکثیر گیاهان خانگی از سیر تا پیاز (قلمه گیری و تقسیم بوته)!

روش های زیادی برای تکثیر گیاهان خانگی وجود دارد و قطعا ما تعدادی از آنها را بلدیم، اما شاید نه به طور درست. به علاوه روش های دیگری هستند که از آنها اطلاعی نداریم.

تکثیر گیاهان خانگی به ما یاری می نمایند بدون هیچ هزینه ای گیاهانی نو داشته باشیم. به علاوه تکثیر گیاهان سرگرم نماینده و جالب است. تکنیک های مناسبی برای هر روش وجود دارد: قلمه ساقه، قلمه برگ، خواباندن، بذر (دانه)، جدا کردن جوانه های جانبی و تقسیم بوته.

همانطور که دیدم روش های زیادی برای زیاد کردن یک گیاه مادر وجود دارد. این روش ها با هم متفاوت هستند و هر کدام مراحل خاصی دارند که در اینجا به شرح آنها می پردازیم.

چطور قلمه ساقه بگیریم

مرحله اول: ابتدا یک ساقه اصلی یا جانبی را انتخاب کنید، سپس از طریق تیغ یا چاقویی تیز و استریل قلمه ای به میزان 10 تا 15 سانتی متر از آن جدا کنید. برش را درست از زیر یک گره ساقه (گره ساقه: جایی که برگ به ساقه متصل می گردد) بزنید.

مرحله دوم: برگ های زیرین و گل ها را ببرید. بر روی انتهای بریده شده ساقه کی هورمون ریشه زایی بزنید و سپس آن را در مخلوط خاکی مرطوب بکارید (نصف پیت موس، نصف پرلیت). برگ ها را بالای خاک بکارید. در بعضی گیاهان می توانید قلمه را در آب قرار دهید ریشه دار کنید، سپس آن را بکارید.

مرحله سوم: قلمه ها را در جایی قرار دهید که نور غیر مستقیم داشته باشند و حرارتی از کف گلدان به آنها برسد. قلمه ها برای ریشه زدن کوشش می نمایند و بعد از مدتی سیستم ریشه ای شان کامل می گردد. در این زمان باید آنها را از گلدان جوانه زنی خارج نموده و در خاک مناسب و گلدانی با میزان خوب بکارید.

چطور تقسیم بوته کنیم (تقسیم ریشه)

مرحله اول: برای تقسیم بوته گیاهان خانگی که چند بوته ای شدند، ابتدا گیاه را از گلدانش خارج کنید. شست تان را در وسط گیاه فشار دهید، گیاه را با دو دست نگه دارید و سپس از دو طرف به آن فشار وارد کنید تا از وسط نصف گردد. اگر متوجه شدید که دارید به گیاه آسیب زیادی می زنید، خاک اطراف ریشه ها را جدا کنید و دوباره امتحان کنید. اگر باز هم پیروز نشدید، این کار را با چاقو یا قیچی استریل انجام دهید.

مرحله دوم: برای هر گیاه میزان زیادی ریشه جدا کنید (نه اینکه یک گیاه ریشه زیاد داشته باشد و گیاه دیگر ریشه هایی کم). سریعا گیاهان تقسیم بوته شده را در خاک بکارید. بسته به گیاه خاک را برای چند هفته کمی مرطوب نگه دارید تا ریشه های گیاه فرصت التیام داشته باشند.

مرحله سوم: گیاه را تا زمانی که رشد نو را در آن مشاهده ننموده اید در مکانی به دور از آفتاب مستقیم نگه دارید. بعد از 10 روز (اگر گیاه احتیاج به نور مستقیم دارد) آن را به مکانی با آفتاب مستقیم منتقل کنید.

نکات تکثیر و تقسیم بوته

  • گیاهان پیاز دار را می توان از روش های مختلف تقسیم بوته کرد. زمانی که پیاز مادر پیازهای کوچک و نوی را در اطراف خود فراوری می نماید، به راحتی پیاز های نو را از آن جدا کنید و در گلدانی جداگانه بکارید.
  • پیاز بعضی گیاهان پیاز دار مانند آشیمنس (یا آکیمنس) از لایه های زیادی ساخته شده اند. برای تکثیر پیاز آنها باید یک لایه از پیاز را جدا کنید و در گلدانی دیگر بکارید.
  • کالادیوم و بگونیا غده ای جز گیاهانی هستند که ساختارهای آبداری به نام توبر یا زگیل در ساختارهای زیر زمینی شان درست می نمایند. برای تکثیر این توبر ها را به قطعات کوچک ببرید و مطمئن شوید هر کدام از این قطعه ها یک چشم بر روی خود دارد. آنها را با پودر قارچ کش ضدعفونی کنید و بلافاصله بکارید.
  • گلوکسینیا و سیکلامن ساختارهای زیر زمینی شبیه به سیب زمینی فراوری می نمایند. این ساختارها را به قطعات کوچک ببرید و مطمئن شوید هر قطعه یک چشم دارد. سپس بلافاصله آنها را در گلدان های جدا بکارید تا گیاهانی نو داشته باشید.

قلمه گیری گیاهان تک ساقه

در گیاهی مانند دیفن باخیا و گیاهان مشابه آن، برگ های زیرین می ریزند و تنها نوک ساقه دارای برگ است. در این هنگام نوک ساقه را (قسمت برگ دار و کمی از ساقه لخت) بچینید و مانند قلمه زدن برگ های چند سانتی متری پایین ساقه را جدا کنید، هورمون ریشه زایی بزنید و آن را در خاک بکارید. می توانید ابتدا گیاه را در آب ریشه دار کنید سپس آن را به خاک منتقل کنید.

3 راه برای تکثیر از روش قلمه گیری!

بنفشه آفریقایی: برای تکثیر بنفشه آفریقایی برگ و حداقل 2 الی 3 سانتی از دم برگ را از گیاه مادر جدا کنید. باز هم دو انتخاب پیش رو دارید یا اینکه گیاه را در خاک ریشه دار کنید و یا ابتدا در آب ریشه دار کنید و سپس در خاک بکارید. می توانید از هورمون ریشه زایی برای راحت شدن کار بهره ببرید.

بگونیا: برای تکثیر بگونیا (به خصوص بگونیا رکس) یک برگ سالم به همراه یک دمبرگ کوتاه را از گیاه جدا کنید. برگ را روی خاک (خاک مخصوص جوانه زنی) بخوابانید، پشت برگ را بر روی خاک و روی آن را به سمت بیرون بگذارید. تعدادی از رگبرگ ها را زخمی کنید. از طریق خلال دندان یا چوب کبریت برگ را بر روی خاک بچسبانید تا بریدگی ها در تماس با خاک باشند. خاک را مرطوب نگه دارید. گیاهان نوی که از بریدگی ها رشد می نمایند را در گلدان هایی جدا بکارید. اگر گیاهان تازه را خیلی سریع از هم جدا کنید و به آنها فرصت رشد ندهید، به احتمال زیاد خواهند مرد.

سانسوریا: برای تکثیر سانسوریا می توان از برگ آن استفاده کرد. به این ترتیب که برگ را به قطعات کوچک می بریم. برش ها را زاویه دار بزنید تا بعدا بتوانید سر و ته قطعات را از هم تشخیص دهید (چرا که باید قسمت زیرین قطعه برگ را در خاک بکارید). قسمت زیرین قطعه برگ را درون هورمون ریشه زایی فرو ببرید و در خاک مخصوص ریشه زنی بکارید. خاک را مرطوب نگه دارید. گیاهان نوی که از برگ ها فراوری می شوند را در گلدانی جدا بکارید.

منبع: فوت و فن / bhg.com

به "تکثیر گیاهان خانگی از سیر تا پیاز (قلمه گیری و تقسیم بوته)!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تکثیر گیاهان خانگی از سیر تا پیاز (قلمه گیری و تقسیم بوته)!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید