چطور شیر گیاهی انتخاب کنیم؟

به گزارش وبلاگ پیوست، شیرهای گیاهی در انواع گوناگون به عنوان جایگزین شیرهای لبنی با محتواهای تغذیه ای متفاوت در سال های اخیر به طور گسترده ای عرضه شده اند.

چطور شیر گیاهی انتخاب کنیم؟

اندازه کلسیم، ویتامین دی و سایر مواد مغذی این شیرها با شیرهای لبنی فرق دارد و بسته به منبع گیاهی مورد استفاده، روش های فراوری و اجزای افزوده شده به آنها دارد.

توجه به برجسب تغذیه ای روی بسته محصول به شما یاری می نماید که محتوای تغذیه ای شیرهای گیاهی را با شیر معمولی یا لبنی مقایسه کنید.

شیرهای گیاهی ممکن است با از غلاتی مانند جوی دوسر، کینوآ و برنج؛ حبوبات از جمله نخود و سویا؛ مغزهای خوراکی مانند بادام، فندق، بادام زمینی، پسته یا گردو و تخمه هایی مانند بذر کتان، کنجد یا شاهدانه ساخته شوند.

شیرهای گیاهی ممکن است جایگزین خوبی برای افرادی باشند که به لبنیات آلرژی دراند یا به علت رژیم گرفتن یا ترجیحات شخصی می خواهند از لبنیات پرهیز نمایند.

توجه داشته باشید که بعضی از انواع شیر گیاهی ممکن است کالری بیشتری نسبت به شیرهای لبنی کم چربی یا بدون چربی داشته باشند، بنابراین اگر هدفتان از مصرف این شیرها کم کردن کالری دریافتی تان است، باید به برچسب تغذیه ای آنها توجه داشته باشید.

لبنیات بعضی از مواد مغذی اصلی را که بعضی از افراد ممکن است از رژیم های غذایی شان دریافت نمایند، فراهم می نمایند. این مواد مغذی در شیر شامل پروتئین، کلسیم، ویتامین A، ویتامین D، منیزیوم، فسفر، پتاسیم، ریبوفلاوین، ویتامین B12، روی، کولین و سلنیم می شوند.

هنگام انتخاب شیرهای گیاهی و شیرهای لبنی باید انواعی را انتخاب کنید که پروتئین، ویتامین D، کلسیم و پتاسیم بالاتری داشته باشند.

این مواد مغذی به ساختن استخوان ها و دندان ها، عضلات، غضروف، پوست، خون، آنزیم ها و هورمون ها یاری می نمایند. آنها می توانند به افراد در کنترل فشار خونشان یاری نمایند. بعضی از این مواد مغذی برای کارکرد درست عضلات، کلیه و قلب ضروری هستند.

خواص چربی های موجود در شیرهای گیاهی هم فرق دارد، برای مثال شیر نارگیل مانند شیر لبنی میزان بالایی چربی اشباع شده دارد، در مقابل شیرهای گیاهی به دست آمده از مغزهای خوراکی مانند شیر بادام یا پسته حاوی چربی های سالم تر اشباع نشده سالم برای قلب هستند. شیر سویا، شیر شاهدانه و شیر بذر کتان نیز حاوی چربی های اشباع نشده سالم هستند.

در میان شیرهای گیاهی شیر سویا از لحاظ بالا بودن محتوای پروتئین با شیر گاو مشابهت دارد.

یک نکته دیگر قندهای افزوده در شیرهای گیاهی رایحه دار است و هدف شما باید این باشد که اندازه دریافت قندهای افزوده در حد وعده غذایی به کمتر از 10 گرم برسانید.

بعلاوه بهتر است در انتخاب شیرهای گیاهی (و شیرهای لبنی) انواعی را انتخاب کنید که با کلسیم و ویتامین D غنی شده باشند.

بالاخره اینکه فراوری شیرهای گیاهی نسبت به فراوری شیرهای لبنی کمتر به محیط زیست آسیب می زند. زنجیره فراوری شیرهای لبنی مانند شیر گاو احتیاج به مصرف میزان زیادی آب و میزان زیادی خروجی گازهای گلخانه ای دارد.

منبع: همشهری آنلاین

به "چطور شیر گیاهی انتخاب کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چطور شیر گیاهی انتخاب کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید