ادبیات

تفال به حافظ امروز دوشنبه 23 مردادماه 1402؛ ای دل مباش یک دم خالی ز عشق و مستی

فال گرفتن از آثار ادبی، از باور های کهن این مرز و بوم است. در گذر زمان ساکنان این خاک به ادیبانی که گمان می بردند بهره ای از کلام حق دارند رجوع می شد. با این حال، اما در گذر زمان تنها تفال به حافظ در فرهنگ عامیانه ما به جای مانده است.

23 مرداد 1402

خبر هیجان انگیز برای طرفداران بازی تاج و تخت ، هوش مصنوعی کار مارتین را تمام کرد!

لیام سوین از هوش مصنوعی برای خاتمه دادن به مجموعه کتاب های ترانه یخ و آتش استفاده نموده است. سوین از ChatGPT برای طرح کلی دو کتاب استفاده کرد، سپس هوش مصنوعی را وادار کرد تا هر فصل را با استفاده از سبک نوشتاری مارتین به خاتمه برساند.

8 مرداد 1402

تصاویر هدیه غافلگیرکننده وزیر ارشاد به همتای روسی اش

در جریان افتتاح نمایشگاه هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مسکو مرکز روسیه، وزیر فرهنگ روسیه، از هدیه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، غافلگیر شد.

16 تیر 1402

گرگ پیر و پرنده هزار رنگ در بندرعباس چاپ شد

به گزارش خبرنگار خبرنگاران در بندرعباس، گرگ پیر و پرنده هزار رنگ شخصیت های اول و دوم داستان شاعرانه کتاب هستند و به همین سبب نیز شاعر از مکالمه ای که بین آن دو اجرا شده سود برده و نام کتاب را برگزیده است.

8 تیر 1402

دوره آموزشی تئاتر شبستان برگزار می گردد

محسن اسلامی در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران در زنجان گفت: با توجه به شروع فصل تابستان و کلاس های تابستانی برنامه های مختلفی از سوی کانون های مساجد در حال اجراست.

7 تیر 1402

مقبره شاه نعمت الله ولی؛ شاهکار معماری قرن ششم در کرمان

مقبره شاه نعمت الله ولی که از صوفیان و فیلسوفان بنام بوده در ماهان است. این عمارت شاهکاری از هنر معماری شش قرن اخیر با تلفیقی از فضای معماری مقبول و باغ سازی بسیار فرح انگیز و صفائی عارفانه است.

6 تیر 1402

مجموعه شعر نشانه ها روانه بازار نشر شد

به گزارش خبرنگار خبرنگاران ، مجموعه شعر نشانه ها سروده سروش محبوب یگانه متشکل از 47 شعر است که از جمله عناوین آنها می توان به ابر، شعر، مه، شطرنج، باران، تو، صبح آدینه، پاییز، سکوت، اشک، کلاغ، کاسپین، مرداب، نهنگ روگا، عاشورپور، قایقران، ملوان، قوی سپید،...

11 خرداد 1402

طراحی های حسین علاء یکی از رجال تاریخی ایران

به گزارش خبرنگاران ، کتابطراحی های حسین علاء به اهتمام فریدون علاء از انتشارات فرهنگ معاصر در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران عرضه شد.

2 خرداد 1402

4 مقصد پیشنهادی برای سفری به یاد ماندنی از مشهد

سفر کردن برای مشهدی ها که همواره نقش میزبان را برای مسافرانی از سراسر ایران و دنیا بر عهده داشته اند یک تغییر بزرگ محسوب می گردد. چون این بار مشهدی ها هستند که به عنوان مهمان راهی گوشه و کنار ایران می شوند و قصد دارند جاذبه های سیاحتی را کشف نمایند. جاذبه...

21 اردیبهشت 1402

عرضه 13 عنوان کتاب تازه انتشارات کتابخانه ملی در نمایشگاه کتاب 1402

فاطمه صدر، معاون پژوهش و منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران، در تشریح حضور سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در سی و چهارمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بیان نمود: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران...

20 اردیبهشت 1402

شطرنج با ماشین قیامت به چاپ بیست و چهارم رسید

به گزارش خبرنگاران ، رمان شطرنج با ماشین قیامت نوشته حبیب احمدزاده به وسیله انتشارات سوره مهر به چاپ بیست وچهارم رسید.

10 اردیبهشت 1402

لاک پشت ها هم پرواز می نمایند در فهرست 30 فیلم برتر ضد جنگ تاریخ سینمای دنیا

این 30 فیلم برتر، از تفسیر جنگ جهانی اول تنها چند ماه پس از خاتمه جنگ تا نقد جنگ های اخیر و دیدگاه های مدرن درباره رویدادهای تاریخی را شامل می گردد.

29 اسفند 1401

انتشار دومین شماره مجله دیپلمات به همت مرکز دیپلماسی عمومی وزارت خارجه

دومین شماره فصلنامه دیپلمات به همت مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه با هدف تعامل دوسویه با جامعه دیپلماتیک و سفرای مقیم تهران منتشر شد.

27 اسفند 1401

کشف کتیبه ای با اشعار سعدی بر تارک صخره های دشت مرودشت

مصلح بن عبدالله مشهور به سعدی شیرازی، شاعر قرن هفتم، از نام آورترین شاعران ایران زمین است که پس از تحصیل در نظامیه بغداد راهی سفرهای دور و درازی شد و تجارب بسیاری از این راه کسب نمود، چنانکه خود می گوید:

11 اسفند 1401

این وسایل را با خود به سفر نبرید!

تشخیص اینکه چه چیزی را در چمدان سفر بگذارید، خودش هنر است! با خودتان روراست باشید: آیا تمام این لباس ها را برای هر روز مسافرتتان احتیاج دارید؟ در ادامه لیستی از وسایل را آورده ایم که احتمالاً در سفر به آن ها احتیاج پیدا نمی کنید و فقط حجم بار چمدان شما...

28 آذر 1401

فوتبال زندگی ست از امشب در شبکه نسیم

شبکه نسیم از امشب با ویژه برنامه فوتبال زندگی ست در روز های برگزاری جام جهانی سال 2022 قطر همراه مردم خواهد بود.

29 آبان 1401

پول زور بده جای پارک بگیر!

شهرداری تهران به تازگی نهضت پارکینگ سازی به راه انداخته است. طبق قول هایی که علیرضا زاکانی، شهردار تهران در چند هفته اخیر داده، مردم تهران باید تا سرانجام سال منتظر اضافه شدن هزار پارکینگ نو در تهران باشند.

8 آبان 1401

حذف قهرمان فرهادی از بفتا

فیلم قهرمان به کارگردانی اصغر فرهادی به جمع 5 نامزد نهایی دریافت جایزه سینمایی بفتا در بخش برترین فیلم غیرانگلیسی زبان راه پیدا نکرد.

28 خرداد 1401

معرفی سوئد ، آنالیز فرهنگ و هنر و معماری سوئد

آشنایی با سوئدسوئد کشوری در شمال اروپا، واقع در شبه جزیره اسکاندیناوی واقع شده است که بیشتر این شبه جزیره با کشور نروژ مشترک است و مرکز آن استکهلم می باشد.

1 خرداد 1401

تفال به حافظ 3 بهمن ماه 1400؛ سزای تکیه گهت منظری نمی بینم

فال گرفتن از آثار ادبی، از باور های کهن این مرز و بوم است. در گذر زمان ساکنان این خاک به ادیبانی که گمان می بردند بهره ای از کلام حق دارند رجوع می شد. با این حال، اما در گذر زمان تنها تفال به حافظ در فرهنگ عامیانه ما به جای مانده است.

19 اردیبهشت 1401
تعداد: (38)